۴۵۰ هنرمند صنایع دستی زنجانی بیمه شدند

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از بیمه شدن ۴۵۰ هنرمند صنایع دستی زنجانی خبر داد و گفت: همه کارگاه‌های صنایع دستی که از معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مجوز گرفته‌اند از مالیات معاف شده اند. 

به گزارش میراث آریا، شامگاه روز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ رویداد استارتاپی صنایع فناور با محوریت صنعت چاقوی زنجان به همت اتاق بازرگانی و با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی استان، خوشه چاقو، اتحادیه چاقوسازی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، صنعتگران صنایع‌دستی با رویکردهای طراحی و ساخت، بسته‌بندی، تبلیغات، بازاریابی و فروش و با ارایه هشت طرح و ایده فناورانه در اتاق بازرگانی استان برگزار شد. 

چاقو میراث ارزشمند زنجان

صمد یوسفی‌اصل گفت: به هنر صنعت چاقو از دو بعد معنوی و اقتصادی باید نگاه کرد. این هنر صنعت چاقوی زنجان میراثی خوب و ارزشمند برای استان و کشور است. 

رئیس اتاق بازرگانی زنجان افزود: چاقوی زنجان با وجود بسیاری از هنرها و صنایع مختلف دیگر از جمله فرش، مس، ملیله و. . همچنان معرف استان زنجان است و در بسیاری از نقاط دنیا، این خطه را با هنر صنعت چاقو می‌شناسند پس باید نگران باشیم که با کم‌کاری، بی‌توجهی و بی‌برنامگی به این برند که ریشه در گذشته و ظرافت‌های زیادی را در خود دارد، لطمه وارد نکنیم. 

او گفت: یکی از تهدیدهایی که صنعت چاقو، امروز با آن مواجه است کمبود نیروی انسانی وعدم تمایل نسل جوان به ادامه این صنعت است و در چنین شرایطی، بهره‌برادی از تکنولوژی و استفاده از ابزارهای نوین در تولید چاقو یکی از راه‌های مطلوب در حفظ این صنعت خواهد بود. 

۴۵۰ هنرمند صنایع دستی زنجانی بیمه شدند

صنایع دستی هویت محور است

علیرضا فیروزفر نیز صنایع دستی را هویت محور عنوان کرد و گفت: قدمت چاقو در زنجان به ۶ هزار سال قبل برمی‌گردد و این نشان از توانمندی مردم آن زمان و اهمیت استراتژی این منطقه در تولید سلاح بوده است. 
شهردار زنجان افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی، میراث گذشتگان ما هستند و گنجینه‌ای ارزشمند هستند که باید بیشتر مورد متوجه قرار گیرد. 

۴۵۰ هنرمند صنایع دستی زنجانی بیمه شدند


حمایت از خوشه چاقو

مصطفی الماسی نیز در ادامه به مشقت‌ها و سختی‌های صنعت چاقو اشاره کرد و گفت: در ۳ سال گذشته با همت خود صنعتگران حوزه چاقو و حمایت دستگاه‌های مربوطه شاهد تحولات و نتایج خوبی هستیم و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز بنا بر وظیفه ذاتی خود به تشکیل و حمایت از خوشه‌ها بویژه خوشه چاقو ادامه خواهد داد. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان بیان کرد: وجود کارگاه‌هایی با تجهیزات به‌روز، دستگاه‌ها به‌روز خود عاملی در تولید گسترده و فروش بالای محصول خواهد بود. 

۴۵۰ هنرمند صنایع دستی زنجانی بیمه شدند


رویداد مسابقات آزاد مهارت در رشته چاقوسازی 

محمدرضا انصاری نیز در این مراسم، گفت: همه مشاغل حوزه چاقو از بسته‌بندی تا تولیدکننده به عنوان حرفه چاقوسازی معرفی شده‌اند. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان افزود: اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان به عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی کشور میزبان برگزاری رویداد مسابقات آزاد مهارت در رشته چاقوسازی بوده است. 

او زنجان را جزو ۱۱ شهر جهانی در حوزه صنایع دستی برشمرد و گفت: افتخار برگزاری مسابقات ملی ملیله را در استان زنجان داریم که شرکت‌کنندگانی از استان‌های چهار محال و بختیاری، خراسان، اصفهان و استان‌های هم‌جوار حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080100026
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha